Dlho trvalo výrobcom pneumatík, kým presvedčili vodičov, že používanie sezónnych pneumatík je najlepšou voľbou. A my s nimi musíme súhlasiť. Počas horúcich dní a nocí by sme mali jazdiť na letných pneumatikách a počas chladných dní a nocí na zimných pneumatikách. Celoročné pneumatiky stratili význam a ten kto ich používal nešiel s dobou.
Postupne sa však všetci výrobcovia začali vracať ku celoročným pneumatikám. Oni v podstate nikdy nevymizli ale ani neboli preferované. Už niekoľko rokov však prebieha „comeback“ celoročných (allseasson) pneumatík. Výrobcovia vynakladajú nemalé úsilie aby bola práve ich pneumatika najuniverzálnejšie.
Vyrovná sa však celoročná pneumatika sezónnym? Je lepšia letná pneumatika v lete a zimná pneumatika v zime, alebo nám stačí univerzálna celoročná pneumatika?
Pozreli sme sa na rozdiely a porovnali letnú a celoročnú pneumatiku. Snažili sme sa byť nestranní a len porovnávať rôzne vlastnosti a technické prevedenia.
Letné pneumatiky
Letné pneumatiky sú navrhnuté do teplého prostredia. Pracujú dobre od teploty 7°C a vyššie. Pri výrobe sa kladie dôraz na dobrú priľnavosť na suchej a mokrej ceste, pri vyšších teplotách. Zvládnutie aquaplaningu, pri čo najvyššej rýchlosti je tiež dôležité. V poslednom čase, príchodom elektrických vozidiel (EV), sa zlepšil kilometrový dojazd a valivý odpor. Samozrejme to všetko pri vyšších teplotách. S letnými pneumatikami zvládnete jazdu v lete bezpečne aj pri vyšších rýchlostiach.
Celoročné pneumatiky
Podľa názvu by tieto pneumatiky nemali mať problém so žiadnym počasím. Dôležité však je v akej oblasti sa používajú. V Anglicku napr. nemusíte mať celý rok sneh a teploty sa budú pohybovať do 0°C. Celoročné pneumatiky sú odporúčané do letnej aj zimnej prevádzky. Nie však do náročných zimných podmienok. A extrémne teplá tiež nie sú až tak vhodné. Každopádne ich však výborne využijete v oblastiach kde nie sú veľké výkyvy teplôt a kde je málo mrazivých a zasnežených dní.
Rozdiely
Vzor pneumatiky – Dezén
Letné pneumatiky používajú väčšinou jednoduchší vzor. Väčšie rovné plochy, bez zárezov a široké stredové drážky, ktoré vytláčajú vodu do strán a drážky v bočniciach ich odvedú spod pneumatiky. Dôležité je nájsť ten správny kompromis medzi drážkami a rovnými plochami, aby boli pneumatiky výkonné na suchu aj vode.
Celoročné pneumatiky musia zvládnuť každý povrch. Keďže zima je nebezpečnejšia a náročnejšia na ovládanie, dezén pneumatiky sa podobá skôr zimnej pneumatike. Najčastejšie je to šípový (smerový) V dizajn, ktorý efektívne vytláča vodu aj sneh spod pneumatiky. Ale na to aby mal priľnavosť na snehu, musí mať podstatne viac zárezov (lamiel) v blokoch behúňa. A to naruší rovné plochy, ktoré takto nemajú dostatočnú priľnavosť na suchej vozovke.
Gumová zmes
Letné pneumatiky používajú zmes, ktorá funguje najlepšie vo vyšších teplotách, nad 7°C. Samozrejme toto je hranica, kedy ešte najlepšie nefungujú letné ale zimné tiež prestávajú byť efektívne. Na druhú stranu obe zvládnu tieto teploty bez väčších výkyvov. Keď však nastanú teploty nad 15-20°C letná pneumatika je najlepšia voľba. Zmes je dosť mäkká aby mala dobrú priľnavosť a zvyšovaním teploty sa neznižuje výkon pneumatiky. Okrem toho je životnosť pneumatiky dlhšia, keďže zmes je prispôsobená letným teplotám.
Celoročné pneumatiky by logicky mali byť vyrobené z univerzálnej zmesi, ktorá zvládne teplé aj chladné dni. Lenže to si vyžaduje testovanie a vyvíjanie, ktoré si vyžaduje čas a peniaze. Ak bude takáto zmes pripravená, nebude potreba letných ani zimných pneumatík. Celoročná pneumatika používa v prvom rade zimnú zmes. Je to aj logické. Hoci je v lete oveľa mäkšia ako letná, v zime netvrdne ako letná. A nevýhody ? Opotrebovanosť v lete je vyššia ako pri letnej pneumatike. Ak najazdíte sezónne cca 20.000km, nemusí pred druhou zimou vyhovovať hĺbka drážky vyhláške.
Leto vs. Zima
Letné pneumatiky nie sú v žiadnom prípade stavané na zimné podmienky. Ak nie sú na aute zimné pneumatiky, radšej si obuť celoročné ako letné.
Dezén aj zmes letných pneumatík „nemajú radi“ zimu pod 0°C. Hlavne sneh, kašu a ľad. Dezén nie je prispôsobený aby viazal sneh o sneh a tým pádom nemá letná pneumatika potrebnú priľnavosť na snehu. Zmes na letných pneu začne tvrdnúť a stráca priľnavosť aj na suchej ceste – pri nízkych teplotách. V lete však zabezpečia bezpečnú jazdu aj pri vyšších rýchlostiach, ako celoročná pneumatika za tých istých podmienok.
Celoročné pneumatiky sa v zime cítia možno lepšie ako v lete. Ich dezén je na sneh pripravený a gumová zmes netvrdne. Na druhú stranu si v lete treba dávať väčší pozor na oder a rýchlosť v zákrutách.
Pre koho sú vhodné letné pneumatiky?
Pre každého kto chce počas letných, teplých mesiacoch jazdiť bezpečne a neobmedzovať sa spomaľovaním pre neistotu vo výkone pneumatík.
Ak jazdíte v lete pravidelne, dlhé trate sa striedajú s kratšími a chcete svojim pneumatikám dôverovať aj počas vysokých teplôt, odporúčame letné pneumatiky. Sú určené pre Vás, ktorí jazdíte na dovolenku autom, radi si užívate dynamickú jazdu a komfort. Nemusíte uvažovať nad zmenou riadenia auta, pri prejazde zákrutou ani tŕpnuť pri prudšom brzdení, či ste pneumatiky nepredrali. Príchodom zimy si však pneumatiky prezujete na zimné včas.
Pre koho sú vhodné celoročné pneumatiky?
Pre všetkých, ktorí auto používajú len vo svojom regióne, kde náročná zima a veľmi vysoké teploty nie sú pravidlom je používanie celoročných pneumatík výhodné. Kratšie trasy a najazdenie menšieho počtu kilometrov počas roka, zachráni pneumatiky pred rýchlym opotrebovaním. Prezúvanie a uskladnenie pneumatík počas roka nie je potrebné čo šetrí čas a peniaze. Vhodné sú aj pre druhé auto v rodine, ktoré sa používa len na jazdu po meste a okolí.
Pred kúpou celoročných pneumatík sa presvedčte, že majú na bočnici znak, ktorý identifikuje, že sa jedná o pneumatiku vhodnú pre jazdu v zime. Ide o znak 3PMSF ( snehová vločka v hore s troma vrcholmi ). Označenie M+S (blato + sneh) už nestačí. Našťastie v dnešnej dobe už všetky nové celoročné pneumatiky by mali mať označenie 3PMSF. Pre istotu si to však stále skontrolujte.
Skôr ako sa rozhodnete pre kúpu nových pneumatík, poraďte sa so svojim predajcom pneumatík. Nezáleží či sa jedná o pneuservis alebo internetový obchod. Dôležité je aby predajca mal skúsenosti s pneumatikami a vedel Vám poradiť na základe vašich požiadaviek na pneumatiku, vášho auta na ktoré kupujete pneumatiky a vašich jazdeckých zvyklostí a trás. Aj keď je možno myšlienka, že ušetríte na prezúvaní peniaze a čas, veľmi lákavá, nie vždy je to tak ako to navonok vyzerá.