Zima sa skončila rýchlo a bez rozlúčenia a viacerí vodiči rozmýšľali nad prezutím letných pneumatík už v strede marca. Bolo určite zodpovednejšie počkať kým sa počasie nestabilizuje a aj nočné teploty sa zvýšia nad 6-7°C.
Apríl nás síce môže prekvapiť, ale ak sa nechystáte do severných regiónov a v prípade námrazy alebo snehu dokážete svoje auto nepoužívať, kľudne sa objednajte na prezutie pneumatík. Ak ešte nemáte letné pneumatiky je najvyšší čas vybrať si tie správne pre Vaše auto.
Výrobcovia nelenili ani minulý rok a pripravili si pre majiteľov vozidiel nemalé množstvo noviniek. Prevahu majú celoročné pneumatiky, ktoré sú stále obľúbenejšie a ich predaj rastie. V technológiách a gumových zmesiach sa urobil obrovský pokrok oproti dobe, kedy boli celoročné pneumatiky úplne bežné. Každopádne stále platí, že najlepšou pneumatikou pre letné obdobie je letná pneumatika. Odzrkadľujú to aj testy, kde sa popri letných pneumatikách testovala aj celoročná pneumatika.
Pozrime sa na zopár noviniek v kategórii celoročné pneumatiky a letné pneumatiky:
Nové celoročné pneumatiky.
Hankook iONFlexclimate a Flexclimate SUV
Hankook RF12 Dynapro AT2 Extreme
Nokian Seasonproof 1
Continental AllSeasonContact 2
Bridgestone AllSeasonTuranza 6
Pirelli AllSeason SF3
Kumho Solus HS63
Goodyear Duratrac RT
Dunlop All Season 2
Nové letné pneumatiky
Pirelli P zero R
Pirelli P zero E
Nokian Powerproof 1
Nokian Wetproof 1
Firestone Roadhawk 2 Enliten
Continental EcoContact 7
Hankook K137A Ventus Evo SUV
Goodyear F1 Supercar 3R
Revolučné letné pneumatiky
Michelin UPTIS
Hankook iONFlexclimate a Flexclimate SUV
Kórejský výrobca Hankook stavil na úplne samostatnú radu pneumatík pre elektrické vozidlá ( EV ) ako prvý z pomedzi známych výrobcov a zdá sa, že urobil dobre. Pneumatiky rady iON si vedú na trhu veľmi dobre a v teste pneumatík pre autá Tesla, kde sa porovnávala s Michelin Pilot 4 a Pilot 5, vyhrala vo väčšine kategórií. Takže po letnej a zimnej pneumatike musela jednoznačne nová celoročná pneumatika.
Hankook iON Flexclimate je určená pre elektrické vozidlá. Dôležitými kritériami, ktoré musela splniť ( popri dobrých jazdných vlastnostiach ) sú dlhý kilometrový dojazd, zníženie spotreby energie a nízka hlučnosť.
iON Flexclimate je aj na pohľad odlišná pneumatika. Aj keď má smerový dizajn (V), predsa len sa líši. Ázijský inžinieri sa radi hrajú s dezénom a tento pripomína tak trochu hlavu plaza alebo krokodíla smerujúcu do stredu behúňa. Ale čo je zaujímavé, v stredovej drážke sa po celom obvode vlní vystupujúca lamela, ktorá má, spolu s tlmiacou výplňou vo vnútri pneumatiky, znížiť celkovú hlučnosť.
Dezén je bohatý na lamely, ktoré sú už len 3D. Takto lepšie zachytia sneh aby sa mohol naviazať na ďalší sneh a tak sa zvýšila priľnavosť na snehu.
Pneumatiky iON sú „nabité“ technológiami. Každá z nich má svoj názov podľa toho, kde sa používa. Napr.: iSuperMileage (opotrebenie) alebo iExtreme Lightness (valivý odpor).
Hankook ich odporúča pre EV strednej triedy, prémiovú triedu a časť športovej. Pre EV SUV má pripravenú Flexclimate SUV, ktorá je vhodná pre kompaktné, športové aj prémiové SUV.
Continental AllSeasonContact 2
Nový Continental AllSeasonContact 2 bol predstavený už minulý rok. Aj keď spĺňa všetky predpoklady na výbornú jazdu na snehu, výrobca je zástancom toho aby sa celoročné pneumatiky používali len pri miernej zime a v oblastiach kde je skôr teplejšie podnebie.
Je to vidieť aj na vlastnostiach pneumatiky, ktoré vylepšil:
Brzdenie na mokru a suchu, ovládateľnosť na suchu, znížený valivý odpor a vyšší kilometrový výkon.
Celkovo je dezén AllSeasonContact 2 veľmi príjemný. Nemá také dravé drážky a lamely a hoci smerový vzor vyzerá ako nedotiahnutý, ako keby sa v strede opakovali písmená UC. Ak chcete mať na aute dobré celoročné pneumatiky, ktoré budú vyzerať športovo, vyberte si Continental AllSeasonContact 2.
Bridgestone AllSeason Turanza 6
Bridgestone nepochybne patria do skupiny výborných pneumatík. Zimný Blizzak LM005 je jednou z najlepších zimných pneumatík vôbec. Bridgestone vie ísť svojou cestou a japonská húževnatosť prináša ovocie.
Pri pohľade na AllSeason Turanza 6 si však nemôžeme pomôcť – vidíme dvojča Michelin Crossclimate 2. Ak to funguje na CrossClimate 2 prečo by nemalo na AllSeasonTuranza 6 ?
Čo je však zaujímavé, je technológia výroby, ktorá sa nazýva ENLITEN. Je to, jednoducho povedané, efektívne spojenie zmesi a samotnej konštrukcie pneumatiky. Týmto spôsobom Bridgestone ušetrí na materiály ale napriek tomu má pneumatika vyššiu životnosť a menšie opotrebenie.
V teste TUV SUD obsadila AllSeasonTuranza 6 druhé miesto hneď za Michelin CrossClimate 2. Nuž prvorodený musí byť lepší.
Pirelli CinturatoAll Season SF3
Novinka od Pirelli je prvou naozajstnou novinkou. Predstavená bola tento rok a je určená pre mestských vodičov. Podobne ako Continental aj Pirelli svoju novú celoročnú pneumatiku odporúča hlavne na suché a mokré jazdenie a to pri nízkych aj vyšších teplotách. Predovšetkým však na mokrom asfalte, čo znamená radšej mesto ako okresné cesty.
Dezén hovorí za seba – šípový tvar je v móde a určite aj funguje. Podobnosť s CrossClimate 2 a AllSeasonTuranza 6 je čisto náhodná. ,Samozrejme obsahuje 3D lamely a špeciálnu polymérovú zmes, ktorá sa adaptuje podľa počasia a je pružná v lete aj zime.
Ak máte radi údaje na EU štítku, na Pirelli Cinturato AllSeason SF3 nájdete pri priľnavosti za mokra hodnotenie A. Pneumatiku otestovala Dekra a uznala ju najlepšou pri kombinovanom brzdení na snehu, suchu a mokru vo svojej kategórii.
Pirelli Cinturato AllSeason SF3 je určená pre osobné autá a aj pre EV. Ak chcete pneumatiky na svoje EV hľadajte na pneumatike označenie ELECT. Pre SUV sa skôr hodia pneumatiky Pirelli Scorpion MS.
Pirelli P zeroR
Leto je obdobím, kedy športoví vodiči vyťahujú svoje športiaky. Nehovoríme o hybridoch, kde dostáva motor 30 koní z nabitej batérie. Reč je o plnokrvníkoch, ktoré jedným zošliapnutím plynového pedálu spotrebujú 5l benzínu.
Pre všetky GT a superautá pripravilo Pirelli novú cestnú letnú pneumatiku Pirelli P zeroR. Keďže je určená úzkemu okruhu vodičov budeme si musieť na testy počkať. Ale povedzme si pravdu: je to Pirelli. To isté Pirelli, ktoré dodáva pneumatiky do Formula 1. A kto by mal vedieť vyrábať dobré pneumatiky pre športové autá, ak nie ten čo má informácie a dáta z prvej ruky. Preto veríme Pirelli aj bez testov.
Môžeme však prezradiť, že Pirelli P Zero R má svoje tajomstvo ukryté najmä v použitých materiáloch. Ide o materiály, ktoré sa správajú ako chameleón a prispôsobujú sa jazdnými vlastnosťami vozovke a počasiu. Technológia sa nazýva ResinBlend a patentovanou inováciou Pirelli.
A samozrejme myslelo sa aj na EV – opäť stačí hľadať letné pneumatiky Pirelli P Zero R s označením ELECT.
Continental EcoContact 7
Nová letná pneumatika Continental EcoContact 7 nás prekvapila netradičným výrobným programom. Nemá totiž pevné stanovenú škálu rozmerov a bude sa vyrábať v takých veľkostiach aké budú používané na vozidlách v prvovýrobe kde sa dodáva Continental.
Samotná pneumatika neohúri svojím dezénom a pohľad na ňu je „nudný“. Výrobca však za týmto nenápadným dezénom ukrýva univerzálnosť. Continental EcoContact 7 možno nevyniká dizajnom ani žiadnou vlastnosťou, ale na druhej strane je vyrovnaný a ponúkne Vám bezpečnú jazdu na vašom kompaktnom vozidle. Nie je to športová pneumatika ani vysokovýkonná. Prirovnali by sme ju VW Golf – nenápadný ale spoľahlivý a má výdrž. Odporúčame ju skôr pre mestských vodičov a pre jazdu na suchej vozovke. Continental EcoContact 7 má však nadupanejšieho brata a tým je Continental EcoContact 7S.
Ide o športovejšiu verziu, ktorá používa odlišnú Chili zmes, ktorá zlepšuje jej jazdné vlastnosti na mokrej vozovke.
Firestone Roadhawk 2 Enliten
Firestone patrí do koncernu Bridgestone a len málokto vie, že práve logo Firestone je jednou z najtrvácnejších identít v Amerike – počas 100 rokov sa nijako významne nezmenilo.
Roadhawk 2 nie je najnovšia pneumatika. Ale prípona Enliten z nej novú predsa len robí. Dezén pneumatiky je stále ten istý a vyzerá akoby sa do nej pustil samuraj s katanou. Pekné ostré zárezy v každom smere a ornament na bočnici. Veríme, že pomôžu pneumatike zdolať mokrú aj suchú vozovku.
Enliten na konci názvu znamená, že pri výrobe pneumatík bola použitá rovnaká technológia ENLITEN ako pri výrobe BridgestoneTuranza 6 a to znej robí letnú pneumatiku pre elektrické autá.
Zlepšený nižší valivý odpor a nižšia hmotnosť zlepšuje spotrebu pohonných hmôt a energií čím zapadá do koncepcie príslušenstva EV.
A na koniec jedna zaujímavosť od Michelin.
Určite ste čítali o bez-vzduchových pneumatikách, ktoré sa výrobcovia snažia vyvinúť a tak zmeniť dlhoročný trend v konštrukcii pneumatík.
Michelin to s inováciou myslí asi najvážnejšie a jeho revolučná bez-vzduchová pneumatika pod názvom UPTIS by sa mala začať predávať už v roku 2024 na ázijskom trhu. Koncom roka 2023 obul Michelin v Singapore na 50 vozidiel spoločnosti DHL práve pneumatiky UPTIS a testoval ich v štandardnej premávke. Zdá sa, že test bol úspešný a Michelin svoju pneumatiku UPTIS bez vzduchu s úplne odlišnou technológiou výroby konečne vypustí na slobodu.
Noviniek je samozrejme viac a počas roka budú ešte pribúdať. Chceli sme Vám priblížiť aspoň zopár nových pneumatík aby ste si mohli urobiť obraz o tom kam smeruje pneumatikársky priemysel a aké vlastnosti sú pri vývoji prioritné.
Ak ešte nemáte kúpené pneumatiky na letnú sezónu, navštívte náš e-shop AutoObuv.sk, v ktorom ponúkame širokú škálu pneumatík od rôznych výrobcov a samozrejme aj novinky z tohto článku. Radi Vám poradíme, ktoré letné pneumatiky sú pre Vás a vaše auto najvhodnejšie.
Napíšte nám email alebo live chat a my sa Vám radi budeme venovať.