0918 227 808  (Po-Pia: 09:00-12:00 obed 13:00-16:00)

Ako zapísať disky a pneumatiky do TP

21. mar'20

Slovensko, byrokracia, homologizácia, technické normy, certifikáty, zápis diskov a pneumatík do technického preukazu, to sú celoročné témy motoristov, milovníkov áut, ale aj dovozcov a predajcov, ktorí tieto "papierovačky" riešia v pravidelných intervaloch.

Jednoducho na vozidle sa smú používať len také disky a pneumatiky, ktorých rozmery sú zapísané v technickom preukaze aj keď vo veľa prípadoch sú iné rozmery diskov a pneumatík 100% technicky bez problémov, nie každý má to šťastie, mať tieto dodatočné možnosti zapísané ako alternatívu v zmysle platnej legislatívy.

Pred tým, kým si ukážeme všetky tri legálne cesty k zápisu diskov a pneumatík do TP si ukážme čo je to homologizácia, aké certifikáty sú potrebné a čo sú to normy kvality označené na diskoch, ktoré je možné zapísať.

Zapis

Čo je to homologizácia

  • Odborná skúška, ktorou sa jednotlivé typy diskov testujú na jednotlivých typoch automobilov v niekoľkých úrovniach. Po tejto skúške dostávajú disky certifikáciu. Testy sú pri diskoch veľmi náročné a prísne. Obsahujú ohýbaciu, krútiacu, pojazdnú a nárazovú skúšku s testovaním lakovania v soľnej komore. Testovanie zabezpečuje výrobca.

Čo je to TUV

  • Nemecké združenie organizácii, alebo audítorský a certifikačný orgán, ktorý sa zaoberá testovaním výrobkov rôzneho druhu, za účelom ochrany ľudí a životného prostredia. Nezávislý konzultant, ktorý zaisťuje, že kolesá vyrábané na predaj v niektorých európskych krajinách spĺňajú medzinárodné nariadenia (ECE), európske smernice a legislatívu Nemeckej agentúry pre automobilovú dopravu (KBA)

Čo je to TUV Certifikát

  • TUV Cerfitikát je potrebný pre montáž a schválenie použitia dielov na dané motorové vozidlo. Je používaný a schvaľovaný najčastejšie v Nemecku, Luxembursku, Belgicku, Švajčiarsku, Rakúsku a iných krajinách. Po montáži dielu, ktorého súčasťou je taký certifikát, je nutné dostaviť sa do testovacieho strediska TUV, ktoré kontroluje a zároveň schvaľuje prevedené modifikácie. Inak povedané znalecký posudok o montáži konkrétnych diskov,
    na konkrétne vozidlo s konkrétnymi pneumatikami, ktorý potvrdzuje, že koleso je vhodné na predaj, použitie a
    montáž na určené vozidlo. Vyzerá takto a majú ho všetky disky z našej ponuky:

Tuvabe

Čo je to označenie KBA

  • KBA číslo (Federal Motor Transport Authority) je norma kvality, ktorú stanovuje ministerstvo dopravy s agentúrou pre automobilovú dopravu a je pridelené kolesám povoleným v Nemecku. Nemalo by sa zamieňať s číslom disku.

Čo je to označenie ABE

  • Nemecká homologizácia, národná licencia pre vozidlá alebo náhradné diely. Ak je k danému dielu vydaný certifikát ABE, je možný diel alebo disky prevádzkovať aj bez nutnosti návštevy testovacieho strediska TUV.

Čo je certifikát ABE

  • Ekvivalentná hodnota TUV

Čo je certifikát ECE

  • Najprísnejšia regulácia na svete ECE R-124 týkajúca sa bezpečnosti zliatinových diskov. ECE homologizácia, schválenie/nariadenie je výsledok spoločnej práce 28 európskych krajín a uznalo ju 48 krajín sveta. Na takých diskoch je zvýraznený symbol "E1". Disky s ECE certifikátom nepotrebujú dodatočný zápis do technického preukazu, pretože diel je z technického hľadiska 100% zhodný s originálom. Takýto certifikát TUV ECE Vám vieme dodať k zakúpeným diskom u nás a vyzerá takto:

Tuvece

Čo znamená označenie JWL, VIA

  • Japan Light Wheel Alloy (JWL)
  • Vehicle Inspection Association Registration System (VIA)
  • technické normy kvality pre diskové kolesá z ľahkých zliatin pre osobné a nákladné automobily. Výrobky, ktoré majú tieto označenia, sú testované výrobcami, ktorí tiež vykonávajú skúšky (samoakreditácia). Označenia musia byť vždy odliate alebo vyryté do disku, znamená to, že koleso bolo výrobcom certifikované, aby spĺňalo normu Japonskej rady pre testovanie automobilov, ktorá zaisťujú bezpečnosť vozidiel na diskoch, pred uvedením na trh v Japonsku aby bolo po prísnych testoch kvality a skúškach vyhovujúcim normám JWL.
  • združenie na kontrolu vozidiel v Japonsku, VIA nezávisle testuje disky na zhodu s JWL.
  • Disky, ktoré boli testované, budú mať okrem značky JWL aj značku VIA.

Jwlzaklad

Tieto normy sú celosvetovo akceptované a prijateľné pre väčšinu podmienok na cestách. Preto je vidno takéto disky okrem ázijských trhoch aj na európskych a USA. Normy kvality JWL a VIA sú viac rozšírené a žiadané ako TUV. Dá sa povedať, že väčšina štátov v Ázii a USA TUV nepozná, aj keď je testovanie rovnako prísne ako TUV.
Disky prebiehajú únavovými skúškami, meria sa:

  • nárazová pevnosť
  • tlak až do praskania
  • deformácie
  • uvoľnenie matíc
  • dôležitá časť v oblasti náboja
  • schopnosť udržať vzduch v pneumatike po tvrdom náraze

Nárazy sú simulované z viacerých uhlov. Simuluje sa tiež otáčanie disku s pneumatikou v zákrute, kde na disk a pneumatiku pôsobí konštantný tlak. Tieto náročné testy si vyžadujú od 500 000 až do milióna cyklov. Po skúškach sa kontrolujú deformácie a meria sa tlak vzduchu v pneumatike aby sa zistila prípadná strata tlaku.

Čo je to SR3

  • SR3 je značka vysoko kvalitného a inovatívneho lakovania, ktoré zabezpečí, že disky budú vyzerať stále dobre aj po rokoch používania. Skratka z angličtiny salt resistant znamená odolný voči soli a číslo 3 označuje trojvrstvový proces lakovania, základný, farebný a vrchný lak.

Zápis diskov a pneumatík do technického preukazu

1. Zápis s potvrdením výrobcu alebo importéra vozidla

  • najjednoduchší a najrýchlejší spôsob zapísania diskov do TP. Výrobca alebo importér vozidla môže vydať písomné potvrdenie, že vozidlo príslušnej značky, typu, identifikačného čísla vozidla VIN, vyhotovenia a vybavenia môže byť alternatívne vybavené diskami a pneumatikami iných rozmerov, ako sú uvedené v osvedčení v súlade s platným typovým schválením vozidla a v potvrdení uvedie presné rozmery diskov a pneumatík na konkrétne vozidlo podľa VIN. V našom vzorovom príklade sa jedná o vozidlo VW Passat. O certifikát si požiadate importéra Porsche Slovakia buď emailom, alebo telefonicky, kde Vám na základe VIN potvrdia aké rozmery sú ako alternatívne možné dopísať. Po vzájomnom odsúhlasení sa certifikát posiela na Vašu adresu s dobierkou do 60€. S tým potom navštívite okresný dopravný inšpektorát a vykonáte zmenu v osvedčení za poplatok 6€+6€ za nové osvedčenia. Potvrdenie výrobcu vozidla vyzerá takto:

PORSchepotvrdenie

2. Zápis s potvrdením výrobcu diskov s dodatočným schválením Ministerstva dopravy

  • Všetky disky z našej ponuky, AEZ, Dezent, Dotz a Alcar Stahlrad disponujú certifikátom TUV a dodatočným schválením Ministerstva dopravy. Postup je jednoduchý.  Po zakúpení diskov Vám na požiadanie pošleme:

- TUV certifikát

- Potvrdenie o schválení, predaji a montáži diskov

Ministerské rozhodnutie typového schválenia komponentu

Spolu cca 20 papierov A4, s ktorými na dopravnom inšpektoráte so žiadosťou o vykonanie zmeny v OEV disky jednoducho vybavíte.

Značky s dodatočným schválením Ministerstva dopravy SR: AEZ, Dezent, Dotz, Enzo, KFZ, Borbet, Magma, BBS, OZ, MSW, MAK, CMS, Anzio, ATS, Aluett, Proline, RIAL, Alutec, Brock, Oxigin, Carmani

3. Zápis diskov s TUV certifikátom bez dodatočného schválenie Ministerstva dopravy 

  • časovo, finančne a papierovo náročnejší proces zápisu s povinnou návštevou STK

a)

Máte certifikát TUV, na ktorom je uvedený názov disku, konkrétny automobil, použité možnosti pneumatík a podmienky montáže. Takýto certifikát musíte mať úradne preložený so stranami kde je Vaše auto a podmienkami montáže. Zvyčajne 3-4 strany.

b)

Podľa vyhlášky 131/2018 Z.z. ods. 6 bod d) potrebujete protokol o kontrole technického stavu časť A – technická kontrola pravidelná s výsledkom hodnotenia vozidla „spôsobilé na prevádzku v cestnej premávke"  a protokol protokol o technickej kontrole zvláštnej podľa § 49 ods. 2 písm. c) zákona č.725/2004 Z. z. vykonanej stanicou technickej kontroly (STK), ktorá overí zhodu vozidla so všetkými podmienkami uvedenými v skúšobnom protokole TÜV alebo v schválení KBA (ABE) a vykoná kontrolu v rozsahu kontrolných úkonov č. 404 - Kolesá - pripevnenie, č. 405 - Disky (ráfiky), č.406 - Pneumatiky - konštrukcia, typ dezénu, rozmer.

c)

S takýmto protokolom z STK a certifikátom TUV navštívite Okresný Úrad Dopravy v mieste svojho bydliska a za zákonný poplatok 50€ ( podľa zákona 145/1995 Z.z. ) vykoná schválenie komponentu a za finálny poplatok 6€ vykoná zmenu v technickom preukaze. Potom treba ísť na dopravný inšpektorát a za 6€ požiadať o vydanie nového malého osvedčenia.

* v prípade zmeny legislatívy, budú všetky postupy v článku aktualizované 

Novinky emailom

Chcete byť informovaný o novom tovare v našom sortimente, najnovších akciách a ponukách, ktoré pre vás pripravíme?
Prihláste sa k ich odberu e-mailom.

Facebook AutoObuv.sk pneumatiky