0918 227 808  (Po-Pia: 09:00 - 16:00)

Ako čítať klasifikačné štítky na pneumatikách

  Kategórie: Novinky,
25. Sep'13

Z dôvodu poskytovania informácii o spotrebe paliva, priľnavosti na mokrej vozovke a hlučnosti pneumatík, rozhodla Európska Únia o povinnom značení všetkých nových pneumatík od 1.12.2012. Dôvodom je poskytnutie informácii o pneumatike a pomoc pri rozhodovaní sa pri kúpe, no nie vždy je to hlavným kritériom výberu, nižšie si vysvetlíme prečo a ako sa „štítky EÚ“ čítajú.

 Spotreba

 

 

Emisie CO2 a úspory na palive sú dôležité rovnako ako ostatné náklady na používanie motorového vozidla. Zákazník chce samozrejme čo najnižšiu spotrebu, a preto pri výbere váha.  „C“ alebo „E“ Aký je rozdiel medzi „B“ a „C“ ?  Chcem „béčkovú, céčkovú pneumatiku? Zle položené otázky, pretože aj tie najznámejšie a najdrahšie prémiové značky majú pneumatiky s označením „C“, „F“ a podobne, napriek tomu sú výborné (aj v testoch, ale to už je iná politika, bežnému zákazníkovi nedostupná), záleží od dezénu a ďalších iných faktorov.

Rozdiel medzi dvomi po sebe idúcich kategóriách je 0,10 až 0,15 litrov na 100km pri priemernej spotrebe 6,6l/100km! A toto je „koeficient“. Keďže „B“ je pri spotrebe najvyššia známka, rozdiel medzi pneumatikou s označením B a E by mal byť cca 0,4L/100km. Samozrejme test, je prevádzaný na skúšobnom bubne pri štandardných podmienkach bežného použitia pneumatiky, pri rýchlosti 80km/h.

 Dazd

Známka priľnavosti je jednou z najžiadanejších vlastností pneumatiky. Dáva nám informáciu o brzdnej dráhe, čiže aj ako rýchlo vozidlo dokáže zastaviť na mokrej vozovke. Rozdiel medzi každou kategóriou predstavuje 3 až 6 metrov pri rýchlosti 80km/h.

Testovanie pneumatiky

Testovanie je pri normovaných podmienkach ako je stav povrchu vozovky, rýchlosť, teplota a výška vodného filmu. Rozdielne sa testujú letné a zimné pneumatiky. Letné sú testované pri teplote 5 až 35 stupňov, zimné pneumatiky pri 2 a 20 stupňov. Výška vodného filmu je medzi 0,5 a 1,5mm. Pri teste je vozidlo s vybavením ABS a brzdná dráha sa meria z 80km/h na 20km/h. Aj tu je to priemerný koeficient, keďže nie je možné testovať všetky pneumatiky v rovnakých podmienkach. Pri testoch sa používajú skúšobné pneumatiky so známymi vlastnosťami a podľa nich sa spriemerujú dosiahnuté výsledky.

Rozdiel medzi kategóriou „A“ a „C“? 6 až 9 metrov pri rýchlosti 80km/h. Rovnako ako v predchádzajúcom prípade pri spotrebe je toto hodnotenie na širšiu debatu, pretože napríklad luxusná limuzína s priemerom kotúčových bŕzd 312mm bude mať menšiu brzdnú dráhu ako auto nižšej strednej triedy pri rovnakej rýchlosti s rovnakými pneumatikami. Tiež záleží na type pneumatiky. SUV pneumatiky vo väčšine prípadov celoročné, nedosiahnu spotrebu a priľnavosť rovnakú ako bežné cestné pneumatiky, ktoré môžeme ďalej rozdeliť na športovejšie alebo klasickejšie s rozdielnym obsahom siliky.

 Hluk

Pre pohodlie jazdy, nám štítok zobrazuje hlučnosť v decibeloch. Symbol troch zvukových vĺn (čiernych čiarok) znázorňuje, či pneumatika vyhovuje európskym limitom. Testy sa robia pomocou špeciálnych mikrofónov, ktoré snímajú akustický tlak hluku vozidla pri rýchlosti 80km/h. Opäť je to spriemerovaný koeficient, keďže každé auto a motorizácia je inak odhlučnená a vonkajšia hlučnosť nemusí zodpovedať hlučnosti vo vnútri vozidla.

Chceli by sme zdôrazniť, že hlavným „štítkom kvality“ je sám šofér vozidla, ktorý najviac ovplyvňuje spotrebu ekologickým spôsobom jazdy, ale aj  správnym tlakom v pneumatikách, ktorý optimalizuje vlastnosti pneumatiky z hľadiska priľnavosti na vozovke.